Franchise
Franchise Cégkereső
Franchise lehetőségek
Egyéb Szolgáltatás
Linkek
Rendezvények
Luxusétel franchise

Luxusétel franchise-ban

Külföldre utazni egyre olcsóbb és egyszerűbb. Nyaralásunk alatt általában kipróbáljuk a helyi gasztronómia érdekességeit is, a megkedvelt ételeket pedig idehaza is szívesen fogyasztanánk. Lassan kialakul egy olyan hazai vásárlói réteg is, amely nyitott a kulináris élvezetek különlegességeire. Az elmúlt években számukra több, speciális terméket kínáló üzlet is nyílt.

Már üzlete megnyitása előtt több millió forintot költött vállalkozására Szarvas Zoltán, a VF Budai Delikát Kft. ügyvezetője, mielőtt tavaly csatlakozott egy sikeres nemzetközi franchise boltrendszerhez. "Kimért olajat kaptam ajándékba, megtetszett, így rendszeres fogyasztója lettem. Felvettem a kapcsolatot a budapesti forgalmazóval, majd a német anyacéggel is, aztán tavasszal beléptem a rendszerbe. Júliusban nyitottam meg a saját boltomat. A franchise-díj leszurkolása mellett indulási költség volt üzletem teljes berendezésének, kezdő árukészletnek megvásárlása és persze a bérleti díj is" - idézi Szarvas kezdeti lépéseit.

Az alapanyagot a franchise-anyacég szállítja

A vállalkozó nem csak a termékskálában, hanem az értékesítési rendszerben is fantáziát látott: "Minden üzlet külön - többnyire családi - vállalkozás. Az anyacég elvárja, hogy a tulajdonos is részt vegyen a bolt ügyeinek intézésében, gördülékeny személyes kapcsolatot alakítva ki vevőivel. A franchise rendszer szabad döntést ad az üzletnek abban, mit tart boltjában a nemzetközi kínálatból. A beszerzés a német rendszeren keresztül működik, alapanyagot az anyacég szállít nekünk, a csomagoláshoz szükséges cikkeket pedig néhány központilag ajánlott beszállító adja."

Az anyacég tulajdonosa, egy német borkereskedő, 1994-ben nyitotta meg első olyan üzletét, amely kimért borok, szeszesitalok és étkezési olajok értékesítésével foglalkozott. A következő évben a fejlesztésekhez szükséges biztonságos tőkefedezet megteremtésére részvénytársaságot alapított. Az év végére már harminc üzlete működött Németországban, 1997-től pedig sorra nyílnak a külföldi boltok is. Ma több mint kétszáz üzlettel rendelkezik világszerte.

Létezik Magyarországon olajbogyókra, kávékra, teákra, sajtokra, hústermékekre vagy borokra specializálódott üzlet is. A legnagyobb kihívást a stabil vevőkör kialakítása jelenti, jelenleg ugyanis leginkább ajándékozási céllal, alkalmi jelleggel költünk efféle luxuscikkekre. A hazai vállalkozások Németországból, Franciaországból, Spanyolországból vagy Nagy-Britanniából veszik a mintát üzletük megnyitásához, vagy ilyen tulajdonú franchise-rendszernek válnak tagjaivá.

Sokan csak gyógyszerként fogyasztják az olajokat

Szarvas tapasztalata szerint üzletének meglepően jó fogadtatásban volt része: "A vevőknek tetszik értékesítési rendszerünk, a kimért vásárlás lehetősége, a kóstolgatás. Legtöbb vásárlónk ajándékba vesz különlegességeket, később a hétköznapokban azonban vagy nem áldoz rá, vagy nem is vezet otthon háztartást.

Persze vannak olyan vevőink is, akik otthonukban is az egészséges életmód és a reformtáplálkozás hívei." Ők jelenleg persze még csak szűk réteg: "Sok fiatal szereti a különlegességeket, de mivel nem főz rendszeresen, nem is vásárol nagyobb mennyiséget az alapanyagokból. Az idősebbek pedig általában nem főzéshez, hanem étrend-kiegészítőként, gyógyszerként fogyasztják az olajokat."

Tapasztalatok szerint a magyar fogyasztókat leginkább arról kell meggyőzni, hogy az egzotikus élelmiszereket ne kuriózumnak, hanem mindennapi főzési kelléknek tekintsék. "A sikeres üzletmenethez szemléletváltás kell, vevőkörünk folyamatos tájékoztatása elengedhetetlen. Anyacégünk szerint a jó fogyasztóból lesz később a jó partner, mert a vállalkozónak tájékozottnak kell lennie, és az sem árt, ha maga is lelkesedik a termékek iránt." Szarvas a vállalkozás elindításához nem vett igénybe hitelt, és a pályázási feltételek miatt egyelőre nem is tervez hasonlót. Rövidtávú célja a hárommillió forintos átlagos havi forgalom elérése.

El kell érni, hogy ne kuriózumnak tekintsék az egzotikus élelmiszereket

Itthon az utóbbi évtizedekben olyannyira drágának tartották a franchise-rendszereket, hogy szinte csak gyorséttermi hálózatok terjedtek el. Pedig a franchise komoly előnye a jól bejáratott márkanév adta biztonság: a reklámköltséget, marketinget általában az anyacég végzi, a szállítást és alapanyagbeszerzést is ők látják el.

A központ legtöbbször szellemi tőkével segíti a vállalkozót: segít kiválasztani a megfelelő üzlethelyiséget, a piachoz igazodó árukészletet, tanácsot ad a lehetséges fejlesztési, korszerűsítési lépésekben is. Szakemberek szerint bizonyos területeken vállalkozó cégek számára a franchise biztonságosabb megoldás, mert bár általában nagyobb indulótőkét igényel, kevesebb kockázatot rejt; a megtérülés könnyebben tervezhető, mint egy, a piacra újonnan lépő piaci márka esetében. (Origo)

2009.01.15.
 
Hírlevél