Hazánk legsikeresebb magyar tulajdonú franchise-rendszere a Fornetti Kft.
Hazánk legsikeresebb magyar tulajdonú franchise-rendszere a Fornetti Kft., amely harmadik lett a Franchise Europe című lap 500-as európai listáján.
A Fornetti története, s különösen az elmúlt néhány év sikere a kecskeméti Palásti József pékmester nevéhez fűződik. A folyamatosan bővülő franchise-hálózat egy kiskunfélegyházi pékségből indult ki, amelyből 1990-ben megalapították a ma már önálló franchise-hálózatként működő P&P Pékáru Kft-t.
A nyolcvanas évek végén Palásti számára már érezhető volt a rendszerváltás: harmincadik születésnapján helyeztek üzembe egy nyugati mintára épített sütödét Kecskeméten.
Az európai utazások, tapasztalatgyűjtések nyomán 1996-ban ráérzett arra: az élelmiszer-konzerválásból el fognak tűnni a tartósítószerek, így az egészséges táplálkozás jegyében a fagyasztott pékáru előtt ígéretes jövő áll. A betéti társaság kinőtte kereteit, így jött létre 1997-ben a Fornetti Kft. A név magyarul kemencét jelent.
A cégvezető a Fornetti előtt nem dolgozott fagyasztott pékárukkal. Az összes péksüteményt a kecskeméti üzemben készítették, a tésztát megkelesztették és lefagyasztották, majd kiszállították. A látványpékségek üzemeltetéséhez tehát semmi másra nem volt szükség, mint egy kemencére. A rendszer egyszerű működtetése nem várt fellendüléshez vezetett: a dunántúli terjeszkedéshez újabb üzemet kellett építeni Igalon.
A hálózat tagjai a kemencéhez kelesztőt is kapnak, mindehhez termékszerviz, szállítás, egységes arculat és marketing. Az értékesítést azért képzelte el franchise-rendszerben, mert ez a formáció rendet sugároz, az meg bizalmat szül, ráadásul ez a legmegfelelőbb a vállalkozás célkitűzéseinek hatékony elérésére.
A franchise-rendszer elsődleges célja az volt, hogy Magyarország minden településén fogyasztható legyen a helyben sütött, friss ropogós péksütemény. Ennek hatékony eszköze a kis helyigényű, mobil sütőegység, a piaci igényekhez mérten kialakított termékstruktúra, valamint a kilóra értékesíthető, snack jellegű sütemény.
Európában kilenc gazdasági társaság működteti a franchise-hálózatot: jelen van Szlovákiában, Csehországban, Horvátországban, Romániában, Lengyelországban, Németországban, s legújabban Litvániában. Kísérleti hálózatüzemeltetés folyik Olaszországban is, s tárgyalások folynak további európai országokban történő megjelenésről, de más kontinenseken is.
A Fornetti Franchise magyarországi tervei között szerepel, hogy mindenki megismerje, megkóstolja a Fornetti termékeket, ennek eszköze - a Fornetti szempontjából - szürke és fehér foltok eltüntetése Magyarországon.
A tízmilliárd forintra becsült fagyasztottpékáru-piacon a Fornetti megközelítőleg 55-60 százalékos részesedéssel bír, a verseny erős, de Palásti József szerint a jelenleg működő pékségek alapvetően különböző célcsoportokat céloznak meg, és a fejlődéshez szükség van a konkurenciára is.
(Magyar Franchise Szövetség)
További információk:
2006.09.30.