Mennyi jut hazánknak a franchise tortából?
Magyarországon a kereskedelem 6-7 százaléka realizálódik franchise vállalkozások keretében, míg a franchise hazájában, az Egyesült Államokban ez a szám 40 százalék, itthon tehát bőven van még fejlődési perspektíva.
A franchise rendszerek jelentős gazdaság dinamizáló hatással bírnak: elősegítik a vállalkozói kultúra színvonalának emelését, fontos szerepet játszanak a tőke-mobilizációban, a munkahelyteremtésben, és a szakképzésben.
"Ott, ahol ezt működtetni akarom, a legnagyobb érdekeltséget kell megteremteni - mondta Erdélyi László Attila, a Magyar Franchise Szövetség elnöke. Ez a legnagyobb érdekeltség a tulajdonosi érdekeltség. Ha pedig franchise rendszert fejlesztek, akkor a franchise átvevők tulajdonosok, és ez a tulajdonosi érdekeltség a legjobban, leghatékonyabban működteti a rendszert.
A Magyarországon működő franchise vállalkozások egyik fele nemzetközi hálózatok magyar partnere, mint például az a kozmetikai cég amelyik 1999 óta van jelen a magyar piacon.
"Ma Magyarországon a világ minden cége szinte jelen van. A torta azonban egy azonos torta, a cikkek nagysága változhat. Én úgy gondolom, hogy a franchise rendszer mindenképpen stabilitást, kiszámítható jövőt tud adni - vélekedett Lavotha Ildikó a kozmetikai cég ügyvezetője.
A magyar franchise vállalkozások másik fele hazai ötleten alapuló, hazai tulajdonban lévő vállalkozás.
"Igénybe tudjuk venni a partner ambícióját, illetve a tőkéjét - mondta Pincési Endre, a szőnyegkereskedelmi cég ügyvezetője. Ez a két legfontosabb dolog, mivel a know-how és a márkanév adott, innentől kezdve a hálózat építés sebessége sokkal gyorsabb ettől.
Az alapvetően szőnyegkereskedelemmel foglalkozó cégnek mára számos franchise partnere van Magyaroszág különböző területein, valamint Erdélyben. A közeljövőben pedig Szlovákiában is terjeszkednek majd.
(DTV)
2006.04.03.
|