Franchise Centrum
 

FŐOLDAL
Franchise
   Fogalom
   Etikai Kódex
   Rendszer
   Logisztika
   Szerződés
   Finanszírozás
   Virtuális Vállalat
   Rendszergazda
   Mester Franchise
    Vállalkozó
   Franchise Vállalkozó
Cégkereső
   Rendszergazda
    Cégkereső
   Cégek ABC szerint
Franchise lehetőségek
   Kereskedelem
      Áruház, Üzlet
      Ruházat
      Élelmiszer
      Irodaszer
   Vendéglátás
   Ingatlan
   Lakás Berendezés
   Számítástechnika
   Média
   Egészség és Kozmetika
   Autó, Motor
   Üzleti tevékenység
   Otthon végezhető munka
   Egyéb Szolgáltatás
      Gyorstisztítás
      Rendezvényszervezés
      Üzemanyag
      Oktatás
      Turizmus
      Építőipar
      Szálloda
      Üdítő
      Automaták
      Gazdaság
      Hiteltanácsadás
      Vegyes
Linkek
  Franchise Linkek
Archívum
  Archívum
Rendezvények
  Rendezvények
Blog
  Franchise Centrum blog

Mobil kóla

eTarget hirdetés Hirdessen Ön is itt  

Mobil, mobilis franchise

A nyár üzlete a mobil kóla

Elsősorban a vendégek "etetése és itatása" hozhat üzleti sikert azoknak, akik valamilyen franchise-megoldásban keresik a boldogulást nyáron. Nem árt azonban, ha mobilizálható üzletet választ a vállalkozó, így folyamatosan követheti a keresletet jelentő turistákat.

A franchise általában nem viseli el a szezonalitást, és kevés kivétellel nagyjából ugyanazokkal az üzletágakkal találkozunk télen és nyáron, ám tény, hogy bizonyos területeken nyáron< összehasonlíthatatlanul nagyobb forgalmat lehet lebonyolítani - Origo megkeresésekor Kiss István. A Magyar Franchise Szövetség főtitkára példaként az Amerikai Hotdog hálózatot említette, amelyet télen is kínálnak, ám bizonyos fesztiválokon (például Sziget), valamint régiókban (Balaton) nyáron lehet igazán sokat dolgozni vele - és igazán pénzt keresni.

A hangsúly a mobilitáson van

Kiss István szerint a nyári franchise típusú vállalkozásokban a vendégek etetése és itatása lehet a kifizetődő üzlet, és kulcsfontosságú előnyhöz juttatja a vállalkozót, ha egyszerűen mobilizálható "üzemet" választ. Az előnyök egy részét tehát kihasználják a manapság szapora Főzelékfaló lánc tagjai, ám az igazi siker a könnyedén áthelyezhető hotdogárus, pizza, vagy üdítőital kínáló állomásoké. Ilyen az Amerikai Hotdog, a New York Hotdog, a Pizzapont, vagy a legújabb - és vélhetően nagy lehetőségeket rejtő - franchise, a speciális hátizsákot viselő és jéghideg üdítőitalt kínáló fiatalemberből álló önjáró bárpult, a Drinkpacks.

Az egyetlen - jó erőben lévő - fiatalembert igénylő vállalkozás lényege,hogy a speciális, hűtött italt tartalmazó hátizsákból egy kis adagolópisztoly segítségével osztható szét az 5-20 liter kóla, jeges tea vagy akár sör. Ezzel a megoldással viszonylag kevés befektetéssel lehet aránylag jó pénzt keresni strandokon, fesztiválokon, népesebb rendezvényeken. A Drinkpacks másik nagy előnye, hogy a gyalogszerrel közlekedő italhordár igazán mobilis: napközben a strandon, este az egy kilométerre lévő koncerten árulhatja portékáját egyszerűen azzal, hogy követi az embereket.

Télen sem kell leállni

Balczó Mátyás több mint egymillió forinttal indult, öt Drinkpacks táskával kezdte az ipart május végén, ma kis csapatával tíz táskával dolgoznak. Hétköznap és hétvégén egyaránt dolgoznak, koncertekre, fesztiválokra járnak, de már optimista a MÁV-val való megegyezést illetően is. "Télen sem fogjuk abbahagyni, csak a hűtött italokról átállunk a forróra, a kávéra és a teára" - tette hozzá. Elmondása szerint naponta körülbelül 10 ezer forint forgalmat bonyolíthat egy ilyen táskás ember, de egy jól menő fesztiválon akár egy óra alatt is lehetséges ugyanez. "A táskák kiképzése nagyon kényelmes, női alkalmazottak is vannak, és ők is elbírják. Ha tele van a táska, úgy 12-15 kilós lehet" - mondta el. A Drinkpacks elsősorban a kevés tőkével rendelkező kisvállalkozókat szeretné megcélozni - nyilatkozta lapunknak Dányádi Mihály, a franchise hazai tulajdonosa. A 300-400 ezer forintos beszállási díjért cserébe eszközt, franchise tagságot, egységes arculatot, valamint jogi tanácsadást kapnak a szerződők.

Busás hasznot hoz a hotdog

A viszonylag új típusú hotdogárusítás talán a legfelkapottabb nyári franchise. Az amerikai típusú "fekvő" hotdog a jelek szerint sokkalta divatosabb, mint az Európában korábban megszokott forma, amikor is a virslit az álló kiflibe illesztik. A hotdogot árusító Amerikai Hotdog és a Yankee Hotdog könnyen mozgatható standokat használ, bár a Drinkpacks mozgékonyságával nem vetekedhet.

Jószerével egyetlen feladata van, csak a hotdogot kell árulnia annak a vállalkozónak, aki a közismert hotdogkínáló lánchoz, a Yankee Hotdoghoz szeretne csatlakozni. A 100 napos idényjelleggel is bérelhető hotdogárus kocsik mellé biztosítják a franchise partnereknek a helyet - Siófokon például a vízparton -, a közeli alapanyagbázist, ahol a partnerek kedvezményesen vásárolhatnak, az országos ÁNTSZ és OÉTI engedélyeket, a kocsi éjszakai tárolási lehetőségét, a forgalmazáshoz szükséges gázpalack cseréjét, valamint a kocsi tisztítását és a szemét elszállítását is - mondta el megkeresésünkor Prajda János, a Yankee Hotdog nevet futtató Kehar Kft. értékesítési vezetője. Mindezért 550 ezer forint plusz áfát kell fizetni. A vállalkozónak mindössze a helyi ÁNTSZ engedélyét kell megszereznie, ami 15 ezer forint körül van.

Hogy a működés fenntartásához milyen egyéb költségeket kell állnia a vállalkozónak, a forgalomtól függ, és így nehéz előre kiszámítani. Az egy hotdogra jutó önköltség azonban 100-120 forint körül van, míg a vásárló ugyanezért 400 forint körüli összeget fizet.

Egy hotdogárus kocsival kezdte 2005 elején a Yankee Hotdogban utazó Montskó László, mára tíz járgányt futtat Székesfehérváron, Siófokon, illetve az ország különböző részein, rendezvényeken. "Az ÁNTSZ engedélyek beszerzése időigényes, mert cégadatokat is kérnek, így nem küldhetek a helyszínre akárkit. Vagy meghatalmazott kell, vagy személyesen én megyek minden egyes rendezvény előtt a helyszínre" - mutatott rá a munkájával járó egyik macerára Montskó.

Ennek ellenére állítása szerint kétségkívül bejött, üzleti hasznot hozott neki a vállalkozás. Tervei szerint még tovább bővíti a gépparkot, a balatonboglári augusztus huszadikai rendezvényekre például újabb 10 hotdogárus kocsit igényelt a néhány napos forgalom miatt. Az eddigi tapasztalatok szerint megéri: nemrégiben egy fesztiválon három kocsi három nap alatt 600 ezer forintos forgalmat bonyolított le. Ennek 30-40 százaléka a vállalkozóé.

Üzlet marketingköltség nélkül

Hasonló feltételekkel köthető szerződés az Amerikai Hotdog márkanévre is. Az ARD7.hu Kft. által koordinált franchise rendszer keretében 599 ezer forint plusz áfától lehet hotdogárus kocsit vásárolni, de van 2,1 millió forint plusz áfáért önjáró, háromkerekű, motoros felépítmény is, összesen 5 féle típusból választhat a potenciális vásárló - tudtuk meg Kindl Virág marketing menedzsertől. A cég jelenleg egy éves franchise tagságot kínál akciósan.

Ezért cserébe egységes arculatot, túrajárattal megvalósított egységes alapanyagellátást kapnak a vállalkozók. Legtöbbjüknek helyet is biztosítanak, különböző áruházláncoknál, illetve minden komolyabb rendezvényen. Minden egyes kocsira OÉTI engedélyt biztosítanak, a vállalkozónak csak a helyi engedélyt kell megszereznie, és persze rendelkeznie kell az élelmiszer árusításhoz szükséges egészségügyi kiskönyvvel. Kindl Virág szerint a cégük által ajánlott hotdog típusonként 250-400 forintos fogyasztói ár 100-150 százalékos árrést biztosít a franchise partnereknek.

A Drinkpacks-es Dányádi Mihály maga is benne van az Amerikai Hotdog bizniszben. Szerinte a franchise módszer legnagyobb előnye az, hogy nincsenek marketingköltségek, valamint a szintén társult vállalkozók nem konkurenciái egymásnak. Nézete szerint ugyanis minél több helyen van jelen egy-egy márkanév, annál inkább beépül a köztudatba, és ez végső soron minden franchise-partnernek vásárlókat hozhat.

A nyár még ezután jön

Jóllehet a júniusnak már vége, és a tanítási szünet is megkezdődött, még mindig érdemes belevágni egy hasonló üzletbe, hiszen az igazi szezon júliusban kezdődik - nyilatkozta a Origo Vállalkozóinegyed.hu-nak Kiss István. A nyári szünetet töltő diákok tehát már mozognak, de az igazán fizetőképes keresletet jelentő külföldi turistaforgalom még ezután érkezik hazánkba a különböző fesztiválokra, és a bevett nyaralóhelyekre. (Origo)
2007. 07. 12.

 
Hírlevél 
 
Partner oldalak
LogSped
Franchise Centrum
Tel.: 06/62/314-692, 06/62/449-783
Mobil: 06/30/380-7333
E-mail:franchise@franchisecentrum.hu
Copyright © Franchise Centrum