Franchise Centrum
   

FŐOLDAL
Franchise
   Fogalom
   Etikai Kódex
   Rendszer
   Logisztika
   Szerződés
   Finanszírozás
   Virtuális Vállalat
   Rendszergazda
   Mester Franchise
    Vállalkozó
   Franchise Vállalkozó
Cégkereső
   Rendszergazda
    Cégkereső
   Cégek ABC szerint
Franchise Lehetőségek
   Kereskedelem
   Vendéglátás
   Ingatlan
   Lakás Berendezés
   Számítástechnika
   Média
   Egészség és Kozmetika
   Autó, Motor
   Üzleti tevékenység
   Egyéb Szolgáltatás
Linkek
  Franchise Linkek
Archívum
  Archívum
Rendezvények
  Rendezvények

Franchise

Ingatlanügynökségek - jó megoldás a franchise

Hatékonyabb és ösztönzőbb, ha franchise-ként működtetik a hálózatot - magyarázzák azok az ingatlanügynökségek, amelyek ezt a módszert alkalmazzák. Magyarországon azonban ez elsősorban a lakóingatlanok piacán tevékenykedőkre jellemző.

A franchise-ról mindenkinek egyszerre jut eszébe az azonosság és az elkülönülés, hiszen az elnevezés egyforma logót használó, egyazon terméket forgalmazó, mégis önállóan működő hálózatot takar. Az ingatlanügynökségek esetén valamelyest más a helyzet, hiszen itt nem a termék, hanem a módszer, a szolgáltatás mikéntje az, ami megegyezik a lánchoz csatlakozott valamennyi egységben. Esetükben ugyanis a minél több szerződés a cél, a lebonyolított ügyletek számán és értékén keresztül mérhető az ingatlanügynökség sikere.

A főként lakóingatlanok értékesítésére összpontosító ügynökségek körében rendkívül népszerű a franchise. Ezt mutatja, hogy a két legnagyobb lánc ezt alkalmazza, és egyúttal jelzi azt is: a siker záloga csakugyan a külön egységekben - és azok dinamikusan növekvő számában - rejlik. A franchise tagjai tehát jogilag önálló cégek, tulajdonosuk nem az a vállalkozás, amelynek logóját viselik, hanem valamennyi tagnak más és más a birtokosa, és a rendszerben minden szereplő maga gondoskodik arról, hogy nyereségessé tegye a cégét, megállja a helyét a versenyben.

Persze egészen más ez az önállóság, mint a teljesen egyedi cégek esetében, hiszen a franchise-ban nem csupán az arculatot és a márkát, hanem egy sor más tényezőt is át kell vennie annak a vállalkozónak, aki a hálózathoz csatlakozna. A lényeg tehát a "külön cég, egységes rendszer" elvében fogalmazható meg.

A franchise előnye, hogy a résztvevők élvezik a hálózat nagyságát, és élni tudnak az abból adódó előnyökkel - magyarázta kérdésünkre Szalay Kinga. A Duna House franchise igazgatója szerint a partnereket az vonzza egy ilyen lánchoz, hogy felismerik: megbízható cég logóját viselve könnyebben és hatékonyabban érhetik el céljaikat. Ráadásul - bármely cégről vagy ügynökségről legyen is szó - a franchise átadója sokéves tapasztalatát is átadja az új tagnak, képzéseken osztja meg a szükséges ismereteket a vállalkozó partnerekkel, és a későbbiekben is segíti őket a közös siker és minél több ingatlan értékesítése vagy bérbe adása érdekében. Mindaddig tehát nem hagyják magára az új partnert, amíg az nem rendelkezik elegendő tapasztalattal, és ezt nem csupán a nyitás előtti oktatás garantálja, hanem az első időszakban rendelkezésére álló szakmai segítség is.

A tapasztalatok szerint a franchise átvevői is elkötelezettek, természetesen elsősorban azért, mert pénzt és energiát fektettek be az új üzletbe. Fontos motiváció számukra az, hogy nem csupán egy nagy egység sikeréért dolgoznak, hanem valamennyi ingatlan értékesítésével saját maguk hasznát is növelik, ahogy ellenkező esetben - ha nem adnak el elegendő mennyiségű házat vagy lakást - a sikertelenség is visszaüt eredményeire. Van tehát veszítenivalójuk az irodáknak. Előnyös a franchise emellett az ügyfelek számára is, akik egyidejűleg sokkal nagyobb kínálatot látnak, bővebb választékból tudják kiválasztani a számukra megfelelő ingatlant. Ahogy az eladók számára is jó módszer ez, hiszen az értékesítendő lakást, házat vagy éppen telket az ország számos pontján ajánlj­ák a vásárlást fontolgatóknak, és több száz értékesítő látja egyidejűleg számítógépében. A hálózat irodái számára tehát teljesen nyitott az adatbázis.

Biztosítja ez a rendszer a partnerek számára azt is, hogy a láncon belüliek nem lépnek fel konkurenciaként egymással. Legalábbis abban az értelemben nem, hogy nem fedik egymás körzetét. A területek le vannak ugyanis osztva, egyértelmű tehát, ki melyik városra vagy városrészre specializálódott, ám a potenciális vevők a teljes adatbázisból válogathatnak. Minden iroda kizárólagos joggal rendelkezik a saját területén a tevékenység végzésére, és biztos lehet benne, hogy az adott körzetben nem nyitnak újabb irodát ugyanolyan név és logó alatt. Ez persze nem azt jelenti, hogy a főváros egy kerületében csak egy iroda működhet, sőt, szép számmal akadnak olyan városrészek, amelyek kisebb egységekre vannak felosztva. Ezt egyebek mellett befolyásolja a piaci helyzet is, az tehát, hogy mennyire élénk az adott kerületben az ingatlanpiac, hány lakást vagy házat kínálnak egyidejűleg eladásra tulajdonosaik, és milyen nagy az érdeklődés a vevők részéről. Budapest egyébként ma már telítődött, itt nemigen van helye több irodának - szögezte le a franchise igazgató. Más a helyzet vidéken, ott még van fejlődési lehetőség, ám más ennek módja is. Itt inkább az a cél, hogy a megyeszékhelyeken vagy a nagyobb városokban egy partnerrel állapodjanak meg, aki szükség esetén több irodát is működtet. A piaci felmérések alapján tehát meghatározzák, hogy az adott körzet hány irodát "bír el", és azt követelményként szabják meg a leendő tag számára. Ha ez neki nem felel meg, a cég akkor sem enged, ez esetben másik vállalkozás nyithat majd irodákat az adott településen.

Persze a franchise esetén is ellenőrizhető, melyik partner mennyi ingatlan közvetítésében tudott szerepet játszani. Ha valamelyik vállalkozásnak nem sikerül elegendő ingatlannak gazdát találnia, akkor azt is szankcionálhatja a központ. Elsőként azonban meg kell vizsgálni, mi ennek az oka - magyarázta Szalay Kinga, hozzátéve: ilyen esetben vagy az értékesítő nem megfelelő munkája vagy az irodavezető helytállása kifogásolható. Gyakoribb eset az utóbbi, és ilyenkor a kis egység vezetőjének a lecserélésével oldható meg a probléma.

A hazai rendszer sok tekintetben hasonlít a nyugat-európai és az amerikai ingatlanügynökségek által alkalmazott franchise-ra, ezt azonban a Duna House a magyarországi körülményekre szabta. A különbségek főként szakmai jellegűek, például az, hogy nálunk nem csupán kizárólagos, h­anem "fél-kizárólagos" - ez esetben más iroda nem, csupán az ügyfél magánúton értékesítheti az ingatlant - és hagyományos szerződések is vannak. Szalay Kinga úgy látja, a jövő nálunk is a kizárólagos szerződéseké, ez ugyanis szerinte mindkét fél számára előnyös. Az eladó számára természetesen azért, mert valamivel kevesebbet kell fizetnie jutalékként, az ügynökség számára pedig azért, mert ez esetben konkurencia nélkül dolgozik, tehát biztos lehet benne, ha gazdára talál az ingatlan, az az ügynökségen keresztül történik. Magyarországon egyébként az irodák nagysága és kialakítása is eltér egy kicsit a tengerentúlitól, itthon ugyanis inkább kisebbek a méretek.

A nagy nemzetközi ingatlanügynökségek nem franchise-rendszerben működnek, közülük kizárólag a Colliers az, amelyik részben hasonló elemeket mutat fel. Legalábbis abban az értelemben, hogy a helyi szereplők valamelyest tulajdonossá válnak az egyes országokban működtetett cégekben, így érdekeltek is lesznek annak a vezetésében. Általános viszont, hogy a Colliers International 90%-ban birtokolja a céget valamennyi olyan országban, ahol jelen vannak, legyen szó Közép-Európáról, Ázsiáról, Ausztráliáról, Kanadáról vagy az Egyesült Államokról - mondta lapunknak Michael Smithing ügyvezető igazgató, aki a Magyarországért és Szlovákiáért felelős társaság 10%-os tulajdonosa is egyben. Ez - mint mondta - éppen az érdekeltséget hivatott erősíteni, azt tehát, hogy motiváltak legyenek a helyi szereplők az üzleti siker elérésében. A Colliers szisztémája nem tradicionális leányvállalati forma, hanem a franchise-zal valamelyest vegyített rendszer. A franchise-hoz hasonlóan oszlanak meg az egyes területek, ahol aztán úgy szervezik és irányítják a munkát az ingatlanügynökségek, ahogy akarják. Így a különböző térségekben tevékenykedő társaságok a lehető legnagyobb mértékben illeszkednek a helyi viszonyokhoz - magyarázta az ügyvezető igazgató.

A Colliers esetében is természetesen előírás a vállalat azonosítására más országokban is alkalmazott és közismert logó használata, és ugyancsak a cég normája szerint kell elkészíteni a névjegykártyákat a magyarországi dolgozók számára is, annak érdekében, hogy könnyebben és egyértelműbben azonosítható legyen az ingatlanügynökség az üzletfelek számára, és mindenki azonnal tisztában legyen vele, melyik ingatlanügynökséghez tartozik tárgyalópartnere. Fontos ezért, hogy a világ bármely pontján ugyanazokról a dolgokról legyen felismerhető a társaság, és ha például valaki Torontóban kap névjegyet, később Magyarországon is ugyanolyat vehessen át a társaság kötelékébe tartozó helyi cég munkatársától. Az egység megjelenítése tehát különösen fontos a társaság számára, ezért mindenekelőtt a marketingterületen szabnak meg vállalati standardokat. Ám ezek - talán éppen a speciális vállalati szerveződés miatt - a munka egyéb területein kevésbé kötöttek, ezért indokolt esetben rugalmasabban változtathat bármelyik országban működő Colliers-cég, mint a hagyományos leányvállalati struktúrában. Hasonlóképpen van ez személyzeti ügyekben is. Smithing az egyik konkurens ingatlanügynökség példáját említette, amelynél új dolgozó felvételekor a nyugat-európai vezetés képviseletében HR-szakember érkezik, aki megítéli, hogy alkalmas-e a kiszemelt jelölt a neki szánt munkára. Ez a Colliers esetében egyszerűbben működik, hiszen a helyi szintű kérdésekről helyben döntenek. Szabadabb tehát a rendszer, nagyobb a helyi vezetők önállósága, és nincs olyan nagy központi adminisztráció.

A franchise polgári jogi szerződéssel létesített vállalkozási forma, amelyet jogilag és pénzügyileg független vállalkozók hoznak létre úgy, hogy az egyik fél, azaz a franchise-átadó engedélyezi a kereskedelmi névből, védjegyből, márkanévből és know-how-ból álló, egymással egységes üzleti rendszert alkotó szellemi alkotásainak és más vagyoni értékű jogainak korlátozott ideig tartó használatát a franchise-ba vevő számára. A franchise átadója megtartja az ellenőrzési és utasítási jogokat magának, illetve folyamatosan segíti partnereit továbbképzésekkel, technikai támogatásokkal, amiért a saját tulajdonú üzletet szerződésszerűen működtető franchise-átvevő díjat fizet. (PF)
2006. 04. 21

 
Hírlevél 
 
Partner oldalak
LogSped
Franchise Centrum
Tel.: 06/62/314-692, 06/62/449-783
Mobil: 06/30/380-7333
E-mail:franchise@franchisecentrum.hu
Copyright © Franchise Centrum