Franchise
Franchise Cégkereső
Franchise lehetőségek
Egyéb Szolgáltatás
Linkek
Rendezvények
ingatlanközvetítő hálózatok

Terjeszkedő ingatlanközvetítő hálózatok

3 évvel ezelőtt Magyarországon az ingatlan adásvételeknek mindössze kb. 15%-a bonyolódott le ingatlanközvetítőkön keresztül, míg 2005-ben az az arány elérte a 30%-ot, az idei évben pedig piaci becslések szerint 40% fölé emelkedett. A dinamikus növekedésben a piaci szereplők szerint nagy szerepe van a franchise hálózatok térnyerésének, Budapesten ma közel 140 ingatlaniroda tartozik valamelyik franchise hálózatba. A piac főszereplői szerint azonban a magyarországi ingatlanközvetítői piacban még bőven van potenciál, az általunk megkérdezett hálózatok szinte kivétel nélkül jelentős mértékben növelnék partnerirodáik számát.

Messze még Nyugat-Európa

Az ingatlanközvetítők, tanácsadók szerepe jóval nagyobb Nyugat-Európában. Az EU régi tagállamaiban a közvetítőkön keresztül lebonyolított adásvételek aránya 60-70%, míg a nyugat-európainál is jelentősen fejlettebb lakóingatlan-piaccal rendelkező Egyesült Államokban ez az arány 90% körül mozog. Emellett különösen nagy a "lemaradásunk" az úgynevezett kizárólagos szerződések tekintetében, melyek Magyarországon az ingatlanközvetítőkkel kötött szerződések marginális hányadát teszik ki egyelőre. Egyértelműen szkeptikusan viszonyulnak a magyar lakáseladók az ún. open house szolgáltatással szemben, melynek lényege, hogy meghirdetett időpontokban bárki besétálhat és szemügyre veheti az eladásra kínált ingatlant. Mustos Mariann, a City Cartel franchise vezetőjének tapasztalatai szerint a hazai eladók 10 esetből 9-szer elutasítják ezt a fajta szolgáltatást.

A hazai ingatlan-franchise piacnak 4 meghatározó szereplője van, az Otthon Centrum, a Duna House, a City Cartel és az Ingatlanbank (Petro Cartel). Ebben az évben lépett be a piacra a világ legnagyobb franchise hálózata, a RE/MAX, mely egyelőre még csak 6 partnerirodával és rendkívűl szerény (kb. 240 db-os) ingatlan-adatbázissal rendelkezik. Az 5 hálózat összesen jelenleg 172 irodát üzemeltet országosan, aminek döntő hányada Budapesten található. A hálózatok tervei azonban igen nagyratörőek, az 5 cég együtt közel 300 további partneriroda megnyitását tervezi. Ezek közül a tervek közül az Otthon Centrum hosszú távú céljai tűnnek a legreálisabbnak, ők ugyanis a jelenlegi 67-ről kívánják kb. 100-ra növelni az irodáik számát.

Mennyit kell fizetni a franchise jogokért?

Az ingatlanközvetítői franchise lényegében ugyanazon az elven működik, mint bármely más franchise szolgáltatás. A hálózathoz csatlakozó partnerirodáknak fizetni kell egy egyszeri belépési díjat, melynek összege az egyes hálózatokban jelentősen különbözhet. A City Cartelnél pl. mindössze 140,000 forintot kell fizetni egy budapesti iroda megnyitásáért, míg a piacon még csak most terjeszkedő RE/MAX közel 4 millió forintot kér belépési díjnak. A belépési díj Budapesten mindegyik hálózatnál drágább, mint egy vidék iroda esetében.


A belépési díjon felül - hálózattól függően - havonta vagy évente szolgáltatói díjat is kell fizetni a franchise jogokért. Ez a szolgáltatói díj jellemzően 6-9%-a a forgalomnak, s emellett egy elkülönített számlán kezelt marketing hozzájárulást is kell fizetni, ami általában a forgalom 2%-a. Elmondhatjuk tehát, hogy a franchise jogokért kb. a forgalom 10%-át kell kifizetniük a partnereknek, ami nyilvánvalóan hozzájárul ahhoz, hogy a független irodáknál magasabb közvetítői jutalékkal dolgoznak. A hálózat partnerei jellemzően nettó 5%-os közvetítői jutalékot alkalmaznak. A sorból némiképp a City Cartel lóg ki, ők nettó 3.5%-os jutalékszinttel dolgoznak.

A fent felsorolt költségek fejében a partner nagyobb ismertséget, egységes arculatot kap. Emellett know-howbeli segítséget és a közös ingatlanadatbázishoz való hozzáférést biztosítják a partnereknek a hálózatok. Az eddigi magyarországi gyakorlat azt mutatja, hogy az ingatlanközvetítői franchise hálózatok nem túlságosan szigorú követelményeket állítanak a partnerek felé, hiszen sokszor a logón kívül nem sok közös elemet lehet felfedezni az irodák külső megjelenésében.

Új szereplő 2007-ben

Huszti György, az A1 Ingatlan lakossági üzletágának vezetője a Portfolio-nak elmondta, hogy 2007 nyaráig szeretnénk 12 saját tulajdonú irodával rendelkezni, s ekkorra kívánják kidolgozni egy franchise rendszer részleteit. Szerinte eddigre lesznek ugyanis elég erősek ahhoz, hogy olyan franchise rendszert hozzanak létre, melyben a terjeszkedés nem megy a szolgáltatások minőségének rovására. Huszti György elmondta, hogy a jelenlegi hazai gyakorlattal ellentétben sokkal szigorúbb, merőben más koncepció alapján megvalósított franchise rendszert szeretnének kiépíteni. Középtávon Budapesten kb. 20 irodát, vidéken pedig - a nagyobb városokban - 8-12 irodát terveznek üzemeltetni. (Forrás:Portfolió)
(fcentrum)

2006.10.30.
 
Hírlevél