Franchise
Franchise Cégkereső
Franchise lehetőségek
Egyéb Szolgáltatás
Linkek
Rendezvények
Franchise-rendszerű ingatlanközvetítő hálózatok
Az elmúlt években nőttek a franchise-rendszerű ingatlanközvetítő hálózatok

A kisvállalkozók finanszírozási nehézségei ellenére gyorsan nőttek az elmúlt években a franchise-rendszerű ingatlanközvetítő hálózatok. Úgy tűnik, ez a jövőben sem lesz másként, az érintett cégek legalábbis roppant optimisták.

A franchise a gazdaság egészét tekintve is meglehetősen sikeres vállalkozási formának számít - a Franchise Magazin becslése szerint 300 átadó és 18 ezer átvevő dolgozhat ma Magyarországon -, az ingatlanközvetítésben pedig évről évre nő az ilyen rendszerben működő hálózatok piaci részesedése.

Ebben az ágazatban a független vállalkozásként működő kis cégek különösen jól tudják kihasználni a franchise-módszer előnyeit, így például a bevált értékesítési rendszer átvételét és a márka ismertségét. Ezért mind több kis ingatlanforgalmazó látja abban a túlélés zálogát, hogy csatlakozik valamely nagy riválisához.

A folyamat annak ellenére is meglehetősen gyorsan zajlik - ezt a piacvezető hálózatok terjeszkedési üteme alapján bízvást kijelenthetjük -, hogy ezek az induló kisvállalkozások a tevékenységük jellegénél fogva szinte semmilyen pénzügyi segítségre nem számíthatnak. A kereskedelmi bankok ugyanis a nagy kockázat miatt általában nem finanszíroznak afféle befektetéseket, mint a know-how megvásárlása.

Még nincs kész az MFB-termék

A bankok jelentősebb eszközigény híján legfeljebb jelzáloghitelt nyújtanának, de erre érthető módon nem sok induló vállalkozó hajlandó. Pedig a 3-8 millió forint kezdőtőke csak keveseknek áll rendelkezésére - ecsetelte a problémát az [origo] érdeklődésére Kühne Kata, a Magyar Franchise Szövetség elnökségi tagja, az Otthon Centrum franchise-igazgatója.

A Magyar Fejlesztési Bank alig több mint egy éve jelentette be, hogy a szövetséggel közösen franchise-finanszírozási terméket dolgoz ki, ez azonban még nem valósult meg. A szellemi jog megvételének finanszírozása nehezen megoldható, a tudományos kutatáshoz hasonló kategóriába kellene kerülnie, esetleg a forgóeszközhitel-konstrukció képzelhető még el - mondta kérdésünkre Aladics Sándor, az MFB vezérigazgatója.

Hogy mindezek ellenére mégis virágzik a franchise, vélhetően az átlagnál sokkal jobb statisztikákkal magyarázható. A franchise-szövetség két évvel ezelőtti vizsgálata szerint, míg az új vállalkozások 90 százaléka egy éven belül eltűnik, a franchise-ban ez az arány csupán 30 százalék - jegyezte meg Kühne Kata.

Területi védettség

Az ingatlanszektorban bevált módszer, hogy a hálózat az egységes marketing és cégarculat mellett üzletviteli know-how-val, a teljes adatbázis rendelkezésre bocsátásával, illetve a társértékesítők megfelelő képzésével segíti a partnereit. Ezen felül területi védettséget biztosít a hozzá tartozó irodáknak, vagyis nem engedi egymáshoz túl közel települni őket.

Cserébe a nagyok természetesen többféle anyagi ellenszolgáltatást várnak. Így egyszer belépési díjat (ez egy ígéretes területen kétmillió forint is lehet, de általában kevesebb), százezres nagyságrendű marketinghozzájárulási és franchise-díjat, valamint forgalmuk meghatározott százalékát. (ORIGO)

2007.12.04.
Amit nem árt, ha tudunk az ingatlanközvetítőkről

Mikor valaki értékesíteni kívánja meglévő ingatlanát, az legalább annyi körültekintést és figyelmet igényel, mint amikor vásárolta azt. Sokan elsőre egyedül vágnak neki a "pangó" ingatlanpiacnak és eleinte még reménykedve várják a vevőt. Mikor azonban már hosszú hónapok próbálkozása után sem járnak sikerrel felkeresnek egy ingatlanközvetítőt. De vajon mennyibe kerül egy ilyen szolgáltatás és valóban megéri? Erről faggatta Kühne Katát az Otthon Centrum Franchise Kft. ügyvezető igazgatóját a Pénzcentrum.

A legelső és legfontosabb dolog, amit szem előtt kell tartanunk, az az eladni kívánt ingatlanunk ára. Nem szabad bedőlni az olyan ingatlanközvetítő irodák ajánlatainak, akik azt ígérik, hogy magas áron akár néhány nap alatt megszabadítanak minket a házunktól vagy lakásunktól. Ugyanis egy ingatlan tranzakció sikerét elsősorban a reálisan meghatározott eladási árak garantálják, másodsorban pedig az, hogy az adott ingatlanközvetítő mekkora vevői adatbázissal rendelkezik (minél több vevő van az adatbázisban, annál hamarabb sikerül eladni az adott ingatlant.).

Az Otthon Centrum esetében az ingatlanközvetítői díjak vidéken 3-4,2 %, a fővárosban pedig 4,2-5 % között mozognak. Ezek nagysága a megbízás típusától függ.

Három fajta megbízási szerződést különböztetünk meg: normál, kizárólagos és kiemelt.

A normál megbízás sajátossága, hogy az eladó is hirdeti az értékesíteni kívánt ingatlant és ezzel egyidőben több ingatlanirodát is megbíz az eladással. Ebben az esetben a ez ingatlanközvetítő csak a saját adatbázisába helyezi el az eladásra szánt házat, esetleg még néhány ingyenes weboldalon is meghirdeti azt, de komolyabb marketing kampányt nem folytat a sikeres értékesítés érdekében. Ennek az oka az, hogy mivel egyszerre több iroda és a tulajdonos is dolgozik az értékesítésen, ezáltal igen csekély az esélye annak, hogy pont az adott iroda értékesíti és ezáltal jogosulttá válik a jutalékra és megtérülnek a költségei.

A kizárólagos megbízás pozitív tulajdonsága, hogy ez kerül a legkevesebbe a megrendelőnek, ugyanis ebben az estben a megrendelő csak egy ingatlanirodával köt szerződést. Ilyenkor a megbízott ingatlaniroda azonkívül, hogy felveszi az adatbázisba az ingatlant már egy komolyabb marketing stratégiát is kidolgoz sikeres értékesítés érdekében.

A harmadik szerződéstípus a vezetői megbízás. Ilyenkor egy értékesítési iroda kap megbízást de a tulajdonos is aktívan részt vesz a vevő felkutatásában. A sikerdíjat csak abban az esetben kell kifizetnie az eladónak (a vevő soha nem fizet az ingatlanközvetítőnek), ha az ingatlant az iroda értékesíti.

Az értékesítési irodák díjaikat nagy értékű ingatlanok esetében nem százalékban hanem fix díjban állapítják meg.

A szerződés megkötése előtt minden esetben az iroda szakemberei feltérképezik az ingatlan adottságait (állapot, környék, stb.) és javaslatot tesznek egy értékesítési árra, amelyen az adott ingatlant a piaci feltételeknek megfelelően eladható.
(PC)

2006.03.08.
 
Hírlevél