Franchise
Franchise Cégkereső
Franchise lehetőségek
Egyéb Szolgáltatás
Linkek
Rendezvények
ingatlanértékesítő

Kik a legjobb magyarországi ingatlanértékesítők?

Stagnál, pang a lakáspiac, a franchise-rendszerek nem tétlenkednek. Mindegyikük a piac jelentős szereplőjének kiáltja ki magát, hatalmas szakértelemmel és eladási statisztikákkal, komplex szolgáltatásokkal, kész marketingstratégiával büszkélkedik.

Induló tőke, licencdíj, tagsági díj

Az adott franchise-rendszerhez csatlakozni kívánó iroda különféle jogcímeken fizet a franchise-rendszergazdának. Minden franchise-átadó eltérő összegeket kér, és eltérő jogcímeken. Így a kezdő vállalkozásnak az induló tőkén kívül fizetnie kell a licencdíjat (belépési díjat), havonta tagsági vagy más néven szolgáltatási díjat, van ahol royalityt is, vagyis a havi forgalom bizonyos százalékát, ez azonban, ahol fizetni kell, általában reklámra, promócióra fordítódik.

Az induló tőke az iroda kialakításához, külső-belső dizájnjának megteremtéséhez, a megfelelő humánerőforrás verbuválásához szükséges, maximálisan alkalmazkodni kell a franchise-gazda normatíváihoz. A szolgáltatási díj vagy fix összeg, vagy a havi árbevétel százalékában határozzák meg. Itt nincs nagy különbség a hálózatok között, de a minimum díjat olyan hónapokban is fizetnie kell, amikor a vállalkozás nem produkál magas bevételt, mint például augusztusban vagy januárban.

Az Otthon Centrumnál (OC) például az induló tőkét 10-12 millió forintra becsülik, a licencdíj pedig 2 millió forint, és akkor még nem kerestünk egy vasat sem. Az Ingatlanbanknál az induló tőke jóval szerényebb: 3-5 millió forintból már neki lehet vágni a biznisznek. A City Cartel-nél az induló pénzösszeg kb. 1,5 millió, míg a licencdíj Budapesten csak százötvenezer forint, vidéken még kevesebb. A Duna House-nál (DH) egy iroda nettó nyitási költsége 3-4,5 millió forint, a tagsági díj pedig a havi bevétel 8%-a + áfa, valamint 2% + áfát kell fordítani minden hónapban reklámra, de minimum 215 ezer forintot.

Mindemellett nem árt ha van 2-3 millió forintunk, hogy az első három hónapban, amíg nagyjából beindul az iroda, meglegyen a fedezet a működési költségekre.

Egy iroda havi működési költségei volumentől függő, de nagyjából 500 ezer és egy millió forint között mozog, ami tartalmazza az iroda összes havi kiadását, mint bérleti díj, telefon, internet, közös költség, rezsiköltség, a franchise-szolgáltatási díj stb.

A franchise előnyei

A franchise-rendszerek egyik legfontosabb előnye az új vállalkozás kockázatcsökkenése, hiszen a különböző felmérések szerint az új irodák 70-90%-a tönkremegy 5 éven belül, a franchise-rendszerben működőknél ez az arány mindössze 7%. Itt ugyanis a tulajdonosoknak nem kell keresztülmenniük azon a tanulási folyamaton, amíg tapasztalatokat szereznek a piacon, hiszen a franchise-gazda sokéves szakmai rutinjával átsegíti őket a kezdeti nehézségeken. A kezdő irodák élvezhetik egy nagy hálózat erejét, készen kapják a rendszer többéves tapasztalatát, a működési szisztémát, a know-how-t, a hírnevet és olyan széleskörű marketing- és PR-tevékenységet, amire egyedül képtelenek lennének.

A szakma prominens képviselői szerint az elkövetkező két évben meghatározóbb változások lesznek a piacon, mint ez elmúlt tizenkét év során. Statisztikai felmérések alapján ma a tulajdonosok mindössze 10-15%-a az, akik ingatlan-ügyeiket - eladás, bérbeadás, vásárlás - ingatlanközvetítőn keresztül bonyolítják, ez az arány néhány éven belül 25-30%-ra emelkedik, és ez elsősorban a jelenleg kialakuló szerveződéseknek lesz köszönhető.

A franchise-rendszerek életképességét bizonyítják a nemzetközi tapasztalatok is. Az USA-ban az összes kiskereskedelmi forgalom 50%-át franchise-rendszerben működő vállalkozások bonyolítják. Nyugat-Európában az ingatlanok túlnyomó része szintén a nagy hálózatokon keresztül talál vevőre.

A szakma presztízsét csakis kiváló szolgáltatásokkal és korrekt ügyintézéssel lehet visszaszerezni, de a bizalom elnyeréséhez elengedhetetlenek a jó szakemberek. A franchise-hálózatok folyamatosan képzik munkatársaikat, hogy azok minél magasabb színvonalú szolgáltatást biztosítsanak az ügyfeleknek. A nagyobb hálózatok központjai különálló HR-osztályt működtetnek, ahol megtörténik a kiválasztás, és a megfelelő munkavállalókat közvetítik ki a partnerirodáknak.

Nyitott lehetőségekAz OC 2007 tavaszán 4000 fős mintán országos, reprezentatív felmérést végzett, amelynek eredményeképpen megfigyelhetjük, hogy a budapestiek kicsit több mint kétharmada, míg a vidékiek 60%-a bizalommal fordulna a franchise-rendszerekhez, ha ingatlant akarna eladni vagy vásárolni. A fő okok között szerepel a széleskörű adatbázis, az ügyfelek nagy száma, a szakértelem, a gyorsaság, a széleskörű szolgáltatások.

A hálózatba tömörült irodák ún. védett területtel rendelkeznek, amely annak a kerületnek, városnak vagy egy részének a kizárólagos képviseletét jelenti, ahol az iroda található, és ahol más, ugyanabba a hálózatba tartozó iroda nem fejthet ki ingatlanközvetítői tevékenységet.

Másrészt lényeges tényező a hálózaton belüli nagyfokú kooperáció, vagyis a partnerirodák az ügyfeleket kiközvetítik egymásnak, hiszen előfordul, hogy valaki a VII. kerületben akar eladni, viszont a Várban szándékozik vásárolni. Így például az Ingatlanbank partnerei átlagosan bevételeik több mint a felét az ún. közös ügyletekből szerzik. A DH irodák együttműködése által létrejött üzletek száma Budapesten akár a 80%-ot is eléri.

Első franchise irodák

A franchise-rendszerek számát ma Magyarországon nehezen lehetne pontosan meghatározni, mert újabb és újabb ingatlanirodák fognak bele franchise-építésbe, de a jelentős forgalmat lebonyolító hálózatok száma ma már meghaladja a tizet, közöttük hazai alapítású cégek, valamint olyan nemzetközi cégek is találhatóak, akik a nagyvilágban már jelentős pozíciókkal rendelkeznek.

A DH országos ingatlanközvetítő hálózata 1998 óta működik, jelenleg 77 irodával és több mint 600 értékesítővel. A cég 4500 fővárosi, országosan pedig majd 11 ezer ingatlant árul.

Az OC 2000. évi alapítása óta - amely a kezdetekben a Biggeorge's International Rt. önálló részlegeként működött, mai formájában azonban már elkülönült holding társaság - ma 106 franchise irodával büszkélkedhet Budapesten és vidéken, több mint 500 tanácsadóval dolgozik, hosszú távon pedig nagyjából 80 fővárosi és 60 országos iroda kialakítása a céljuk. A Magyar Ingatlanszövetség nyolcadik éve folyamatosan az OC-nak ítéli oda az "Év Ingatlan-forgalmazója" díját.

"Ide most benézek, egy-két dolgot kinézek"A 15 éves ingatlanforgalmazói tapasztalattal rendelkező Ingatlanbank 2002-ben nyitotta meg az első önálló franchise-irodáját, ma 23 partnerrel működik együtt. Tervei szerint a jövőben 140 franchise-irodával az ingatlanszakma meghatározó szereplője kíván lenni.

A City Cartel jelenleg két saját irodával és 15 franchise-irodával rendelkezik, és Romániában, Sepsiszentgyörgyön is van vállalkozásuk; a Palace Ingatlan 18 ingatlan- és projektirodával működik, a Mareco Ingatlan 8 partnerrel dolgozik együtt.

Nézzük a külföldi nagyágyúkat! A svájci anyavállalattal rendelkező A1 Csoport 2003-ban kezdte meg működését Magyarországon, majd 2006-ban indította el ingatlanirodahálózat-építő programját, jelenleg 8 irodájuk van, végső céljuk mintegy 20-25 fővárosi, valamint 10-12 vidéki iroda működtetése. Nemzetközi részlegüknek köszönhetően - amelyben kizárólag angol anyanyelvű munkatársak dolgoznak - az elmúlt évben eladásaik 47%-át külföldi befektetők vásárlásai jelentették. A külföldiek által történt összes ingatlanvásárlások 19%-a az A1 Csoport közreműködésével valósult meg.

Az 1973-ban Denverben alapított RE/MAX ma már a világ legnagyobb nemzetközi ingatlanközvetítő hálózata, 5 kontinens 67 országában összesen mintegy 120 ezer értékesítővel és több mint 6700 irodában kínál szolgáltatásokat ügyfeleinek. A cég 2006-ban jelent meg Magyarországon, 31 irodában több mint 220 értékesítő tevékenykedik, adatbázisukban kb. 3000 lakóingatlant forgalmaznak. A RE/MAX hazai távlati céljai között 150 iroda megnyitása szerepel 15 év alatt.

Az olasz Tecnocasa 1996-ban jelent meg Magyarországon, ma 7 irodán láthatjuk logójukat. Néhány statisztikai adat róluk (2006. évi adatok): Olaszországban 2469 irodát működtetnek, a világon összesen mintegy 4200 ingatlanvállalkozás tartozik hozzájuk, amelyekben kb. másfél millió lakóingatlant hirdetnek. (ingatlanmagazin.com)
(fcentrum)

További információk:







2007.10.15.
 
Hírlevél