Franchise
Franchise Cégkereső
Franchise lehetőségek
Egyéb Szolgáltatás
Linkek
Rendezvények
Franchise-hálózat

Csinálj pénzt az ötletedből, építs világbirodalmat!

Egy sikeres vállalkozáshoz nem kell más mint egy jó ötlet, kellő mennyiségű pénz és kitartás, ez a képlet természetesen túl egyszerű, hisz nem számol a szerencsével, a szerencséhez szükséges kapcsolatokkal sem. De tegyük fel, hogy mindened megvan, és sikeres lettél, azon gondolkodsz, hogy szeretnél terjeszkedni, vagy nagy álmod, hogy a saját "cégéredet" lásd szerte az országban, valósítsd meg azt! Alapítsd meg a saját franchise-hálózatodat! Azt, hogy mindehhez mit kell tenned, megtalálod az alábbi bekezdésekben!

Tegyük fel, hogy évek óta sikeresen működtetsz "Laci rántottázója" névvel büféket Budapesten és környékén, éttermeid jól mennek, a speciális receptjeidre pedig nagyon sokan lennének kíváncsiak. Még nincs meg a kellő forrásod hozzá, hogy egy országos méretű láncot egyedül kiépíts, de az ötletet nagyon is jónak találod.

A kecske is jóllakik meg a káposzta is megmarad

Kissé túlontúl sokat idézett közmondásunk egész hitelesen jellemzi a franchise hálózatok lényegét. Ha a rántottázó ötletéből indulunk ki, elmondhatjuk, az ötlet továbbra is a tiéd marad, és szerte az országban gyönyörködhetsz megvalósulásában, miközben úgy születik meg, amelyről álmodtál, hogy a tőkédet nem kötötted le.

A hálózat kiépítéséhez az első és legfontosabb lépés, hogy keresd fel a Szabadalmi Hivatalt és jegyeztess be védjegyet az általad használt névre, logóra. Hiszen csak azt értékesítheted, ami a tiéd. Kiss István, a Magyar Franchise Szövetség főtitkára is ennek megtételére hívja fel a figyelmünket, tapasztalatai szerint rengeteg probléma adódhat később ennek elmaradtából.

A franchise alapvetően három elemből áll, amelyet a franchise átadónak, rendszergazdának vagyis jelen esetben nekünk kell biztosítanunk:

1. a tulajdonunkban lévő üzleti név, védjegy illetve más megkülönböztethető azonosító használati joga,
2. működési kézikönyv: know-how, amely a hálózat indítását megelőzően létrehozott mintaegységben, vagyis a jelenleg működő Laci rántottázójában sikeresen működtetett üzleti koncepció leírása,
3. bizonyos fajta támogatás, amely a marketing tevékenységben való részvételtől az áruval való ellátásig terjedhet.

Nem jön a segítség, vagy mégis?

Ha megvan a mindenre kiterjedő működési kézikönyv, amelynek része vagy melléklete lehet az arculati kézikönyv, és bejegyeztettük a védjegyet is, nekiláthatunk a partnerek keresésének. Belevethetjük magunkat a hirdetések feladása körüli kavalkádba vagy választhatjuk az egyszerűbb utat, ez pedig mindenképpen a Magyar Franchise Szövetséghez vezet.

A Magyar Franchise Szövetség 1991 óta működő autonóm szakmai testület, amelynek célja, hogy szervezze és összefogja a franchise szakmában tevékenykedő tagokat, védje azok szakmai és gazdasági érdekeit, elősegítse a franchise típusú szabad vállalkozás tevékenységét és a nemzetközi versenyt. A hozzá való csatlakozás önkéntes és tagsági díj megfizetése ellenében történhet.

Hogy miért kifizetődő a tagsági díj ellenére is csatlakoznunk ehhez a szervezethet annak ellenére, hogy magunk keresnénk meg minden segítség nélkül a partnereket? A válasz egyszerű, azért, mert az ide való belépés egyfajta garanciát jelent a potenciális partnerek számára. A belépéssel együtt el kell fogadnunk a szervezet etikai kódexét, és át is vizsgálják tevékenységünket, dokumentumainkat. Emellett ingyenesen vagy kedvezményes áron juthatunk tanácsadáshoz, és hirdetési felületet kaphatunk a Franchise című újságban, amelyen keresztül az érdeklődők tudomást szerezhetnek rólunk.

Hogy mennyiért éri meg?

Alapvetően kétféle díjat követelhet a rendszergazda a jogok átengedése ellenében: a belépési díjat és a royaltyt. A belépési díj egyszeri, míg a royalty folyamatos, a forgalom százalékában meghatározott kötelezettség.

Ezen felül kérhetünk még reklám-hozzájárulást, és marketingdíjat is, ha például olyan országos szintű reklámhadjáratba fognánk, amely jelentősen megnövelheti a hálózatunkhoz tartozó vállalkozók jövedelmét.

Néhány hálózatban, főleg kereskedelmi tevékenységet folytatókban jellemző, hogy elengedik a royaltyt. A rendszergazda bevétele ekkor az általa megvett, és szállított áru közötti árrésből fakad, vagyis a franchiseba adó és vevő megosztja a árrést. A mi példánkban ez a következőféleképpen alakulhat: mi a tojásbeszállítónktól 18 forintos darabáron szerezzük be az alapanyagot, miközben a piaci ára 20 forint körül van. A royalty beszedése helyett azt is megtehetjük, hogy hasznunkat abból szerezzük, hogy 18 forintért megvásárolt tojást 19 forintért értékesítjük tovább hálózatunk tagjainak.
(Pénzcentrum)
(fcentrum)

2006.10.18.
 
Hírlevél