Franchise
Franchise Cégkereső
Franchise lehetőségek
Egyéb Szolgáltatás
Linkek
Rendezvények
 
Hírlevél 
Franchise hálózat

A hálózatoké a jövő - Mi a franchise titka?

Az ingatlanvásárlók 60 százaléka bizalommal fordul a hazai franchise cégekhez, amelyeknek mérete évről-évre nő. Hogyan működnek az ilyen hálózatok, és mióta vannak jelen Magyarországon?

A franchise-átadó cég mindig óvja és jól működteti a márkanevet, jóllehet a franchise mögöttes tartalma más egy termék esetén - ahol minden gazdasági és munkafolyamat a lehető legszabályozottabb -, mint egy szolgáltatáson alapuló hálózatnál. A szolgáltatáson alapuló franchise esetén szinte lehetetlen a működés minden területét szabályozni, nincsenek pontos sztenderdek, folyamatos odafigyeléssel alakítható csak a hálózat fejlődése, hiszen az emberek nehezebben "programozhatók", mint a termékek. A franchise-hálózat alapítója alakítja ki a működési modellt és a szabályokat, az előnyöket és a következményeket a tulajdonosnak és minden más partnernek is el kell fogadnia.

"A siker és a kiépült franchise-hálózat közé akár egyenlőségjel is tehető, hiszen a hálózat csak eredményekre alapozva építhető és fejleszthető folyamatosan, ami a partnerek és a központ közös érdeke", mondja Kühne Kata, az Otthon Centrum (OC) ügyvezető igazgatója, a franchise-hálózat vezetője, a szakszövetség elnökségi tagja.

Ma az ingatlantulajdonosok 25-30 százaléka intézi ügyleteit ingatlanközvetítőn keresztül, miközben Budapesten ez az arány már a 40 százalékot is eléri, és néhány éven belül várhatóan 50-60 százalékra emelkedik. Az Otthon Centrum 2007 tavaszán 4 ezer főn végzett, országos, reprezentatív felmérésének eredményei szerint a budapestiek több mint kétharmada, míg a vidékiek 60 százaléka bizalommal fordulna a franchise rendszerekhez, ha ingatlant akarna eladni vagy vásárolni. A fő okok között a széleskörű adatbázis, az ügyfelek nagy száma, a szakértelem, a gyorsaság, a széleskörű szolgáltatások szerepelnek.

Hazai franchise-történelem 

Magyarországon először piacra lépő láncok közül a Tecnocasa (1996) a használt lakások hosszú értékesítési idejét igyekezett kihasználni. A társaság jelentős szereplője az olaszországi piacnak, és hazánkban is teljes lefedettségre törekedett. Ám túl korán érkeztek, és a hazai vevőknek túl magas jutalékot kértek, így nem sikerült a piacvezető szerephez elegendő adatbázist összegyűjteniük. A Petro Cartel (Ingatlanbank) talán a legelső franchise-építő volt az ingatlanszakmában. Kezdettől fogva egyszerre hoztak létre saját irodákat és toboroztak franchise-partnereket. A kedvező jutalékarányt a piac jól fogadta, s így a cég lassú, de minőségi növekedésbe kezdett. A szakma sztenderdizálását és fejlesztését indulásuktól szem előtt tartva mindig is válogatott franchise-átvevőkkel szerződtek, forgalmas helyen, kis méretű irodákat nyitottak apró, de jól képzett csapattal.

1999-ben jött létre az Új Otthon Centrum, amely először csaknem kizárólag újépítésű ingatlanokkal foglalkozott. 2002-ben a cég vezetői felismerték, hogy az újlakáspiaci boom nem tarthat örökké, a használt lakások piacán pedig szükség lehet megfelelő ügynökökre, akik gyorsítják a lakáseladást. Így létrejött az Otthon Centrum, amely franchise rendszerben építkezett tovább. A Duna House 2002-ben saját irodákkal indult, amelyek tapasztalatait hasznosítva franchise-hálózatuk kiépítésébe fogtak.

A 2004-2005-ös év ír és angol befektetők által generált tömeges keresletét szolgálták ki először olcsóbb, belvárosi, régi, nagypolgári lakásokkal, később újépítésű ingatlanokkal. Viszonylag új szereplő a svájci hátterű A1 Ingatlan is, amely egyelőre csak a fővárosban üzemeltet saját tulajdonú fiókirodákat. A Mareco tulajdonképpen Budapesten és az agglomerációban üzemeltet irodákat, míg a prémium ingatlanokra specializálódott Engel & Völkers egyelőre egy budapesti és egy siófoki irodával van jelen az országban. Az ország két legnagyobb hálózata az Otthon Centrumé és a Duna House-é, a többi versenytárs a hálózat nagyságát tekintve messze elmarad a piacvezetőktől. A hazai piacra tavaly ismét belépett az amerikai RE/MAX. Az igen agresszív terjeszkedési stratégiával érkező nemzetközi lánc tervei szerint a következő 15 évben szeretne eljutni 150 partnerirodáig. (HGV)
(fcentrum)

2007.11.27.
Franchise: a siker kulcsa az érdekharmonizációs kényszer

A hálózatosodás, a partnerség felértékelődése nem újkeletű trend, ugyanakkor jelentősége a piaci tendenciák tükrében tovább erősödik. Többek között ezekkel érvelt Lavotha Ildikó, a Magyar Franchise Szövetség elnöke Marketing Konferencia szekciónyitójában a franchise mellett.

A hálózatosodás, a partnerség felértékelődése nem újkeletű trend, ugyanakkor jelentősége a piaci tendenciák tükrében tovább erősödik. Többek között ezekkel érvelt Lavotha Ildikó, a Magyar Franchise Szövetség elnöke szekciónyitójában a franchise mellett. Kiemelte, a megfelelő működéshez erős termékekre, jó oktatási rendszerre és átgondolt marketingstratégiára van szükség. Hozzátette, a franchise értéke a minőségileg kontrollált hálózatból és a mérhető mennyiségű partnerből ered.

Kolosi Beáta, a többek között a Fókusz könyváruházakat is működtető Líra és Lant Kft. kommunikációs és marketing igazgatója elmondta, a könyvpiaci koncentrációra adott válaszuk volt 2001-ben a Líra Könyvesbolt franchise hálózat elindítása. Ekkor rendszergazdaként elsősorban olyan, már bizonyított vidéki vállalkozókra alapoztak a hálózat kiépítésekor, akiknek a képességeik, a tapasztalataik megfelelőek, magukban azonban nem férhettek volna hozzá a központi háttér biztosította lehetőségekhez.

A szakember szerint a könyvpiacon azért ideális forma a franchise, mert a jó könyvesbolttól a vásárlók egyszerre várják el a profizmust és a modernséget, illetve a bensőségességet s azt az érzést, hogy "ismerősként kezelik őket". Ez a kettősség jól kezelhető a központi és a helyi marketing összehangolásával, a rendszergazda biztosította logisztikai, arculati, oktatási háttér és a franchise átvevő helyismeretének kombinálásával.

Kühne Kata, a honi piacvezető ingatlanforgalmazó, az Otthon Centrum franchise hálózat ügyvezető igazgatója szerint a százalékos royalty érdekeltté teszi mindkét felet. Hozzátette, a partnerek nyilván jól meggondolják, mire fizetik ki a százalékokat, ezért a rendszergazdának olyan erős márkát kell kínálnia, amelyhez a partnereknek megéri hozzákapcsolódniuk, hiszen ők maguk nem tudnák azt felépíteni.

Kiemelte, fontos, hogy a rendszergazdának tiszta jövőképe, víziója legyen, mivel az "együttálmodás" lehetősége teszi motiválttá a partnereket (a pénz mellett). Ahogy megfogalmazta, egy franchise-os munkaidejének majd fele tréningeken, konferenciákon és egyéb eszközökön keresztül megvalósuló motivációs tevékenység. Ez szerinte az olyan kínálati piacokon, mint amilyen az ingatlanpiac is, különösen fontos, hiszen csak megfelelő motiváció mellett valósulhat meg a gyors és agresszív terjeszkedés.

Kühne Katához hasonlóan, Takács Tamás, a Starfleur virágkereskedelmi hálózat ügyvezető igazgatója is aláhúzta a vállalkozói szemlélet fontosságát. Mint elmondta, az együttműködés jellege elkerülhetetlenné teszi a kölcsönös sikerérdekeltséget, s kikényszeríti az érdekharmonizációt. Szerinte a siker szempontjából nem annyira a "három diploma", mintsem a vállalkozói tudat a leglényegesebb, ugyanakkor szerinte ez utóbbi sajnálatosan alulfejlett Magyarországon, aminek részben történelmi, részben kulturális okai vannak. Nem arról van szó, hogy nem tudják, hogyan kell vállalkozóként pénzt keresni, hanem a megfelelő szemlélet és viselkedés hiányzik egyelőre, s azt a jellegzetesen magyar pszichológiai csapdát is le kell küzdeni, hogy ha valaki többet tud, attól félni kell - foglalta össze a fejlődés szemléleti gátjait.

Lavotha Ildikó zárásul elmondta, már tapasztalható a lassú szemléletváltás, és a 8-10 évvel ezelőtti helyzettel ellentétben ma már nem csak a McDonald's jut az eszünkbe a franchise szó hallatán. A franchise szövetség elnöke szerint a piac átstrukturálódása a jövőben nagyobb teret nyithat e vállalkozási forma előtt, s mint kiemelte, sok esetben épp ez lehet a megoldás a kkv-k körében oly gyakori tőkehiány áthidalására. (origo)
(fcentrum)

2007.05.21.
Instant vállalkozás: franchise

Egy vállalkozás többnyire valamilyen ötletből, a társadalom egyes rétegeinek kielégítetlen szükségleteiből születik. A céget létrehozni és beindítani azonban általában nem könnyű feladat. Az Origo sorozatában bemutat néhány olyan vállalkozási formát, illetve tevékenységi kört, amelyet viszonylag egyszerűen el lehet indítani.

A legegyszerűbben elindítható vállalkozások körébe tartozik többek között a franchise-rendszer. Más cégekkel szemben itt az okozza a könnyebbséget, hogy a vállalkozó készen kapja a know-how-t. Így az üzlet kialakítására jóval kevesebb energiát kell fordítania, mint a saját ötletelések esetén.

A franchise-rendszer lényege, hogy az egyik fél - a franchise rendszergazda (franchisor) - jogokat ad át a másik félnek - az átvevőnek (franchisee) - azzal, hogy az átvevő a rendszernek megfelelő üzleti tevékenységet végezhessen.

Közvetlen vagy közvetett pénzügyi ellenszolgáltatás fejében az átvevő arra kap jogot, hogy a rendszergazda kereskedelmi nevét, védjegyét, szolgáltatási márkajelét, know-how-ját, valamint üzleti és technikai módszereit, eljárásait használhassa. Mindemellett a rendszergazda egységes külső és belső megjelenést biztosít a vállalkozás folytatásához. A jogi kapcsolatot a franchise-szerződés szabályozza, amely kiegészül a rendszerre jellemző működési kézikönyvvel.

Nagyon fontos, hogy a rendszergazda egy kipróbált üzleti módszert adjon át partnereinek. Bár Magyarországon nagyon jó feltételek vannak a franchise-hálózatok kiépítésére, a hazai forgalmazók nem érzik még eléggé ennek súlyát és jelentőségét. Így nem alakultak még ki a rendszer hagyományai, bár az erre utaló biztató jelek már megjelentek a gazdaságban.

Mivel a forgalmazók komplex háttértámogatást kapnak, ezért ez egy nagyon korszerű és viszonylag biztonságos értékesítési forma. Amíg az "átlag" kezdő vállalkozások majdnem 70 százaléka az első évben tönkremegy, addig a franchise-rendszerben levőknél ez az arány mindössze 20 százalék.

Egy franchise-hálózat jó működésének azonban az a feltétele, hogy a tagjai jól értsék az együttműködési célok mögötti közös érdeket, és azt elfogadva végezzék a franchise-vállalkozásokra jellemző munkamegosztást. Ezért fontos, hogy a franchise-kapcsolat alapjait egyformán értse a rendszergazda és franchise-partnere. A két fél ugyanis e kapcsolaton belül egymásra van utalva, egyik a másik nélkül nem tud eredményes üzleti tevékenységet végezni, vállalkozni.

Ez a gazdálkodási rendszer világszerte nagyon népszerű a kkv-k körében. Nemcsak egyszerűsége miatt, hanem azért is, mert egy vállalkozónak szüksége van arra a tudatra, hogy ha a követelményeknek eleget tesz, és sokat dolgozik, akkor elnyeri "jutalmát", vagyis üzleti sikereket érhet el. Egy franchise-hálózatban erre könnyen nyílik lehetőség. (origo)
(fcentrum)

2007.01.24.