Franchise: keret a sikerhez
A franchise a növekedési stratégiák egyike.
Azoknak, akik úgy vélik, a saját hálózat drága és feleslegesen köti le a tőkét, a franchise jól hasznosítható alternatíva lehet. A legtöbben jobb fasírtot tudunk sütni, mint a gyorsétteremláncok, de kevesen tudnánk náluk jobb rendszert kiépíteni. A rendszer pedig - többek közt - rendszeres pénzt jelent.
Az Üzlettárs Magazin új időszakos rovatot indított a franchise-ról. Természetesen nem vállalkozhattak arra, hogy a franchise-vállalkozás gazdag és változatos lehetőségeit a maga teljességében bemutassák. De tisztázzák az alapfogalmakat, bemutatják régóta, sikerrel működő láncokat és listába gyűjtik franchise-partnereket kereső cégeket.
Mi a franchise?
A franchise - az etikai kódexe szerint - jogilag és pénzügyileg független vállalkozók között létrejövő szerződéses kapcsolat. Ennek keretében az egyik fél (a rendszergazda vagy átadó) jogokat ad át a másik félnek (az átvevőnek) azzal, hogy az átvevő a rendszernek megfelelő üzleti tevékenységet végezhessen. Ehhez
- védett névhasználatot
- és egységes megjelenést biztosít az adott vállalkozás folytatásához. E jogi kapcsolatot
- a franchise-szerződés szabályozza, amely kiegészül a rendszerre jellemző, az üzletvitelhez kapcsolódó, vagyoni értékkel bíró műszaki, szervezési és gazdasági ismereteket (know-how) tartalmazó
- működési kézikönyvvel.
Egy különleges áru
A szerződő felek kiegyensúlyozott kapcsolatra kötelezettek, mert a mindkét fél oldalán jelentkező jogok mellett megjelennek a kötelezettségek is. A szerződés mindkét fél számára korlátokat is jelent, amit azonban a jó franchise-vállalkozások esetében ellentételez az a piaci érték, amit egy ismert márkanév és a hozzá tartozó, kipróbált üzletviteli tudás használatának joga ad.
Talán furcsán hangzik, de a franchise-vállalkozások esetében a vállalkozók - az átadó és az átvevő - közötti kapcsolat alakulásában a később értékesítendő áru vagy szolgáltatás szerepe eleinte csak másodlagos. Az adásvétel tárgya legelőször egy különleges, csak a franchise-vállalkozásokra jellemző "áru", ami nem más, mint a vállalkozás nevének és üzletviteli ismereteinek használati joga.
Hozzávalók
Vagyis az átvevő előbb a vállalkozás nevét és üzletviteli ismereteit veszi át, a rendszer által értékesített termék vagy szolgáltatás csak ezután jön. Vagyis a kétféle árut - a terméket és a franchise-t - egymástól függetlenül és eltérő vevőkörnek kell kínálni.
Az átadónak először a lehetséges átvevőket - a jövendőbeli franchise-partnereket - kell megtalálnia, azaz egy vállalkozói kört kell megcéloznia, és csak a franchise-szerződés megkötése után kezdenek közösen a - hagyományos értelemben vett - termék vagy szolgáltatás értékesítésébe.
Ebből a folyamatból következik a franchise-ra jellemző kettős marketing, amivel egy későbbi számunkban részletesebben is foglalkozunk.
A"franchise-piacon" tehát franchise-jogot lehet eladni vagy vásárolni, ami alapvetően
- egy bevezetett márkanév,
- egy ahhoz kapcsolódó kipróbált és sikeres üzletviteli ismeret (know-how) felhasználásának joga. Mindez kiegészül még
a rendszergazda partnerei számára biztosított
- folyamatos támogatásával.
Utóbbi az üzletvitelhez szükséges eszközök,
- anyagok, áru biztosításától
- a versenyhelyzet folyamatos figyelése alapján az ahhoz való illeszkedésen,
- a közös marketingtevékenységen keresztül
- az új fejlesztési eredmények átadásáig terjed.
(Az utóbbi elem különbözteti meg az egyszerűbb licenc-átadástól!)
Ha átvesz
Mindezek érthetővé és indokolttá teszik, hogy az átvevő a franchise-szerződés aláírása előtt ne csak az áruellátás iránt érdeklődjön, hanem azt is megtudhassa, mi biztosítja a rendszer folyamatos és eredményes működését.
Végső soron a működési kézikönyvben leírtak betartása, illetve betartatása képezi az eredmény alapját, a franchise-szerződésben leírt jogok és kötelezettségek teljesítésének ellenőrizhetőségét.
A franchise-szerződés aláírása előtt tehát az átvevő ne csak az anyagi részeket, hanem a szellemi hátteret is vegye figyelembe! Az átadó pedig ne csak a termékét vagy szolgáltatását hirdesse, hanem a franchise-vállalkozást magát! Természetesen a maga helyén és idejében a termékmarketingre is sor kerül, de előbb a franchise-t kell eladni.
(Szerző: Dr. Kiss István)
2008.09.07.
|