Jogszabályi kötelezettség miatt 2006. január elsejétől deklaráltan franchise-hálózatként folytatja az egyik meghatározó magyar élelmiszerüzlet-hálózat, a CBA. A rendszer lényegében már most így működik, nyáron kialakultak a stratégia elemei.
Jelenleg csak Magyarországon több mint 1,000 bolt üzemel a jól ismert, "mindennapok megoldását" nyújtó logó alatt. Összességében az üzletek mintegy 60%-a a CBA Kereskedelmi Kft. 50 tulajdonosáé, a többi pedig társult tagok tulajdona, akik bizonyos belépési díj, nagyságrendileg 1 millió Ft-os kaució és a szerződésben szereplő egyéni megegyezés alapján csatlakoztak a hálózathoz.
Az így társult kiskereskedők saját üzletüket vitték be a láncba, és a termelő vállalatokkal közvetlen kapcsolatban lévő nagykereskedőtől vásárolják a termékeket, mérsékelt árréssel. Az árakba már beépül a szállítási költség, amelyet a kiskereskedő akkor takaríthat meg, ha saját maga viszi el boltjába az árut a nagykereskedelmi egységtől.
A fizetési határidő termékektől függően átlagosan 14 és 45 nap között mozog a nagykereskedő felé, egyes társaságok esetében (Brau Union, Zwack) mindez hosszabb lehet.
A társult tagok a közös marketing tevékenység és információs adatbank előnyeit élvezik, suzüksg esetén rendelkezésükre áll a jogi, logisztikai szakértői segítség.
Mindemellett léteznek a Partner-üzletlánc égisze alá tartozó tagok, akik minimális közös költség vállalása mellett forgalmazzák a CBA (akciós) termékeit, de nem alakítják ki az arculatot, lényegében semmilyen érdemi kötelezettségük nincsen (annyit vásárolnak, amennyit akarnak).
A társaság külföldi partnereinek száma a csehek csatlakozásával kilencre emelkedett, így a CBA-partnerek összesen 4500 boltot működtetnek, együttes éves forgalmuk pedig 2,5 milliárd euró.
A magyar hálózat logója alatt ugyan egyelőre csak a szlovákiai, romániai és horvátországi üzletek dolgoznak, de a franchise-tervben az szerepel, hogy a többi ország egységeire is felkerülnek a CBA színek. (PF)
További információk:
2005.12.06.